Vzít do ruky koště či malířskou štětku se může občas velmi vyplatit. Zvlášť, pokud tak učiníte před prodejem vašeho bytu či domu. Zkušenosti realitních kanceláří s takzvaným Home stagingem totiž ukazují, že právě pečlivá příprava dokáže zvýšit cenu průměrně o deset procent.
Služba Home staging, kterou prodejci realit ve Spojených státech amerických využívají už desítky let, se do Česka dostala se zpožděním teprve v minulých několika letech. Zjednodušeně řečeno jde o profesionální přípravu bytu či celého domu na jeho prodej. Pomocí jednoduchých zásahů je prostor upraven tak, aby oslovil co nejširší spektrum zájemců a stal se co nejvíce konkurenceschopným. Majiteli to zaručí nejen rychlejší prodej, ale také zvýšení ceny.
„Naše zkušenosti ukazují, že home staging dokáže byt zhodnotit průměrně o 10 procent. Je to rozhodně mnohem lepší investice než rekonstrukce, která se naopak většinou nevyplatí. Náklady na rekonstrukci totiž bývají vyšší, než částka, o kterou je možní zvednout kupní cenu,“ tvrdí realitní makléř Filip Holek, podle nějž home staging také urychlí prodej nemovitost.
Profesionální úprava je podle Holka řešením i pro dlouhodobě neprodejné byty, takzvané ležáky. „Například úplně nezařízené nemovitosti se prodávají těžko, protože kupující si často neumí představit, kolik nábytku se do místností vejde a jak útulně může nemovitost působit,“ dodává Holek.
Co všechno lze upravit?
U některých bytů stačí jen drobné zásahy do interiéru, například odstranění rodinných fotografií či jeho vymalování. V některých případech je ale nutný větší zásah. „Je určitě přínosné konzultovat přípravu bytu či domu s odborníkem, který se na trhu s nemovitostmi pohybuje a má přehled o tom, jaké úpravy osloví co nejširší skupinu potenciálních kupců. Majitelův vkus je spíše na škodu. Z bytu se stává produkt, který se musí líbit všem,“ tvrdí Filip Holek.
Zájem o home staging v posledních měsících roste, přestože Češi nejsou zvyklí platit za nadstandardní služby. Vidí totiž, že tato služba funguje. A ze své vlastní zkušenosti vědí, že první dojem je nejdůležitější. „Byt se prodal do druhého dne prvnímu zájemci, který se na něj přišel podívat. Dalších asi patnáct lidí se ozvalo vzápětí po zveřejnění inzerátu. Celkový efekt tak byl neskutečný,“ pochvaluje si profesionální přípravu bytu Milena Krahulcová, která prodávala svůj pražský byt 1+kk.
Úpravy ještě před focením
České realitní servery každodenně nabízí stovky nových inzerátů nabízejících prodej bytu. Často je doplňují amatérské fotografie neuklizených pokojů se spoustou harampádí a někdy i nevynesenými koši či neuklizeným prádlem. Není divu, že tyto odpuzující fotky příliš zájemců nepřitáhnou. Byt či dům by se proto měl upravit ještě před focením těchto propagačních snímků.
„Zájemce mnohdy odradí už samotná fotografie interiéru a byt či dům si ani následně nechtějí prohlédnout. Pokud je na fotografiích namísto samotného interiéru vidět například montovaná stěna pamatující Husáka, určitě to neposlouží zrychlení prodeje,“ upozorňuje Holek. Klienti prý bývají často překvapeni, jak designéři dokáží interiér proměnit.
Uvažujete o službách profesionálního designéra před prodejem bytu?
Foto: Unsplash.com.