Plánovači měst mají jasno. Garáže už nebudou potřeba

Je potřeba stavět několikapatrové garáže, aby všechna auta měla zaručenou plochu, na které mohou stát? Je jenom otázkou času, kdy se k nám dostane trend z USA, kde klesá počet potřebných automobilových stání a plánovači měst přemýšlejí nad tím, jak naložit s velkým množstvím těch nevyužitých.

Kdo nemá auto, jako by nebyl

Ve Spojených státech platilo společenské pravidlo říkající, že čím více aut, tím lépe. Ruku v ruce s velkým množstvím automobilů se začalo zvětšovat i množství parkovacích míst. Při plánovaní měst se myslelo na dostatek garáží, parkovacích domů a zlepšování silniční infrastruktury. Stavby, které nemyslely na dostatek parkovacích parcel, tratily na ceně a pohodlné parkování hrálo čím dál větší prim při výběru pracovních míst i pořizování nového bydlení. Pozemky určené k výstavbě byly malé a drahé, a proto vzniklo velké množství vícepodlažních garážích, které postupem let téměř nikdo nevyužívá.

Parkovací místa pro všechny

V Boulderu v Coloradu bylo ustanovení, které nařizovalo, že každý byt musí mít své parkovací místo. Cena rodinných domů s garáží byla také výrazně vyšší než za domy bez garáže. Lidí, kteří si ale mohli takové apartmány a domy dovolit, výrazně ubývalo a tak nastala krize v bydlení. Ta odstartovala i otázky, kolik parkovacích stání majitelé aut vlastně potřebují. Místo na zaparkování doma, před prací, před školou, před obchodem, před restaurací, před nemocnicí, před úřadem atd. Aby se tedy zajistil kýžený komfort řidičů, byl by potřeba tucet parkovacích stání na jedno auto. Lidé by tak ale začali auta více využívat a míst pro parkování by byl opět nedostatek. Začarovaný kruh, který není udržitelný.

Foto: Shutterstock

Parkování není pro chudé

Podle studie z roku 2016 vyjde vybudování jednoho parkovacího místa v USA zhruba na 30 000 dolarů. To zvedá ceny bydlení, které se stává nedostupné pro běžné obyvatele. Trend toho, že úspěch znamená vlastnit automobil, tak začíná ustupovat. Lidé začínají svá auta sdílet nebo přesedlávat na veřejnou dopravu. To má za následek to, že je potřeba stále méně parkovacích míst, což se promítá i do plánování měst. Díky tomu vzniká více zeleně a dětských hřišť. Otázkou ale zůstává, co dělat s již postavenými a nevyužitými garážemi.

Foto: Shutterstock, zdroj: TheWallStreetJournal, FastCompany